Ionut

Collega' s aan het woord

Een dag uit het leven van een voorbewerker/autospuiter

Ionut is voorbewerker/spuiter bij ABS Den Elzen Leiden. Hij begon hier 10 jaar geleden als uitzendkracht en is inmiddels voorman van de spuiterij. Hij heeft de leiding over een team van 6 personen en hij is verantwoordelijk voor de planning en de kwaliteit. Op de vestiging in Leiden werkt hij met een fijn team van twee vaste spuiters, twee leerlingen en twee uitzendkrachten. Met nieuwe technieken en innovatieve lakken leveren ze dagelijks prachtig herstelde auto’s af aan heel veel blije klanten. 

Zijn eigen auto
Voor Ionut begint de dag al vroeg. Hij maakt ontbijt voor zijn dochter van 6 en rijdt met zijn Volkswagen Arteon van Zoetermeer naar Leiden. Als het niet druk is, is hij snel op het werk. Het leuke aan zijn auto is dat hij hem zelf onderhoudt en stylt. Dit mag in het weekend in de werkplaats van Den Elzen. En daar zijn dan ook altijd wel collega’s te vinden die ook hun auto’s staan te poetsen, te stylen, te tunen of te repareren. Hier merk je meteen aan dat het echt een leuk team is. 

Planning
Zodra de werkdag in de werkplaats begint, start iedereen met de dagstart. Daarna ontvangt elk team een takenlijst, inclusief het team van Ionut. Hij bespreekt deze lijst met zijn eigen team. Als verantwoordelijke voor de planning bepaalt Ionut welke auto als eerste wordt opgepakt en welke later aan de beurt is. Vaak krijgen auto’s met veel opbouwwerk voorrang, zodat ze op tijd klaar zijn. Aan het einde van de dag halen klanten hun auto weer op, waardoor een strakke planning essentieel is. 

Verantwoordelijkheid
Iedereen krijgt de verantwoordelijkheid over een eigen auto. Dit betekent dat ze de auto demonteren, schuren, eventueel plamuren en zorgvuldig afplakken. Zodra alles gereed is, gaat de auto samen met de losse onderdelen de spuitcabine in, waar hij een prachtige laklaag krijgt. 

In Leiden staan twee grote, energiezuinige spuitcabines die constant in gebruik zijn. Daarnaast zijn er twee all-in-one-cabines. Die gebruiken we voor de kleinere schades. Want het handige van deze cabines is dat we erin kunnen schuren, plamuren èn spuiten. Zo gebeurt alles in dezelfde ruimte en kunnen we efficiënt werken. 

Werken met innovatieve lakken
Na het spuiten moet de lak drogen. Omdat we aerodry-lakken gebruiken, gaat dit heel snel. De kleur droogt in 10 minuten. Vervolgens werken we de auto af met blanke lak, die droogt in ongeveer 30 minuten zonder dat we de cabine daarvoor extra hoeven te verwarmen. Als de auto daarna uit de spuitcabine komt, verwijderen we het afplakband en rijden we de auto door naar de kwaliteitscontrole. 

Deze controle is belangrijk, want we willen een goed resultaat afleveren aan de klant. En spuiten blijft handwerk. Daarom letten we heel goed op de egale dekking en of er geen stofje in de lak zit. Als hij is goedgekeurd, belt de schademanager de klant om te vertellen dat hij de auto aan het eind van de middag op mag halen. Soms komt het voor dat het resultaat niet naar wens is, dan informeren we de klant dat de auto opnieuw wordt gespoten. 

Montage
Na de succesvolle kwaliteitscontrole gaat de auto naar de montage. Hier worden alle onderdelen er weer opgezet en na afloop opnieuw gecontroleerd op krasjes. Slaagt de auto ook voor deze controle, dan wassen we hem netjes en zetten hem klaar om opgehaald te worden. 

Regeren is vooruitkijken
Halverwege de middag bekijkt Ionut alvast de planning voor de volgende dag. Met zijn team zorgt hij ervoor dat de auto’s die ’s morgens gespoten moeten worden, vandaag al worden voorbewerkt. Zodat ze klaarstaan en de spuiter morgen meteen kan beginnen. 

Roemenië
Ionut komt van origine uit Roemenië, maar kende Nederland goed van vakanties. Toen een vriend die bij Den Elzen werkte op een dag belde dat hij daar ook kon komen werken, besloot hij naar Nederland te komen. Ionut was in Roemenië ook autospuiter, maar had daar nooit een diploma voor gehaald. Via Den Elzen haalde hij dat diploma alsnog. En hier werkte hij zich vervolgens op tot voorman, wat hij erg leuk vindt. Want in deze rol is hij ook verantwoordelijk voor de leerlingen. Intern bij Den Elzen leerde hij voor de functie van leermeester en deze vaardigheden zet hij nu in bij het opleiden van de volgende generatie. 

Voorbewerker/spuiter is een erg mooi en dankbaar beroep. Je mag auto’s weer mooi maken. En als de auto die jij hebt geschuurd en gespoten weer glimmend uit de spuitcabine gereden komt, is dat het mooiste compliment van de dag. Een compliment dat je iedere dag opnieuw krijgt.

Aan de slag als voorbewerker/autospuiter in team Leiden? Lees de vacature.

Een dag uit het leven van voorbewerker/spuiter Ionut. Bij ABS Den Elzen Leiden

Andere collega’s aan het woord

Bob

Meet de vestigingsmanager van Zoetermeer  Bob Jespers is de vestigingsmanager van ABS Den Elzen Zoetermeer.…
Lees meer

Rowdy

Meet de vestigingsmanager van Den Haag Rowdy Scheeren is de vestigingsmanager van ABS Den Elzen…
Lees meer

Nico

Nico Starre is vestigingsmanager bij ABS Den Elzen Leiden. Dit is een vestiging waar het…
Lees meer